Meditatie 02-12-2022: Genade in Advent

Meditatie 02-12-2022: Genade in Advent

“Maar de engel zei: Wees niet bang Zacharias, je gebed is verhoord: je vrouw Elisabeth zal je een zoon baren, en je moet hem Johannes noemen.” (Lucas :13)

Zacharias was gelukkig getrouwd met Elisabeth, die ook uit het priestergeslacht stamde. En - wat het allerbelangrijkste was - samen hebben ze de Here God lief. Wat een zegen zó oud te mogen worden! Dat betekent niet dat hun leven gemakkelijk was. Het land was bezet, de godsdienst bepaald door wettische en intellectuele hoogmoed. Behalve de nood en moeite van de tijd waarin ze leefden, kenden ze ook een heel persoonlijk kruis. Het is kort gezegd: “zij hadden geen kinderen”. Dat is heel wat! Zeker als je zo graag vader of moeder had willen worden. Maar Elisabeth was onvruchtbaar. En nu zijn ze op een leeftijd dat ze al grootouders hadden kunnen zijn.

Deze mensen kenden ongetwijfeld ook het verlangen om het nog te mogen meemaken dat Zacharias nog éénmaal op een heel bijzondere manier dienst als priester zou mogen doen. Dat hij namelijk met het reukwerk mocht ingaan in het Heilige om dat daar neer te leggen op het reukofferaltaar. Daar op die plek mocht de priester pleiten op het gebrachte offer op de voorhof en uitzien naar de beloofde Messias en zo het volk biddend opdragen aan God. Op het brandofferaltaar is een dier in vlammen opgegaan. Zacharias nadert het reukwerkaltaar. En hij bidt daar voor het volk. Duidelijke verwijzing naar de hemelse Voorbidder. Die volkomen kan zaligmaken hen die door Hem tot God gaan, omdat Hij leeft om voor hen te bidden. Ineens is daar die engel. Zacharias is er diep van onder de indruk. Zoveel heiligheid in het Heilige?!

En dan klinkt dat heerlijke woord: “wees niet bang, vrees niet”. Advent: God is genadig! Als we op onszelf zien, en de vraag wordt gesteld: “wie kan voor Hem bestaan?’ Dan kunnen we alleen maar zeggen: ik niet. Wat mogen we er dan van ophoren, wat de HERE door zijn engel heeft laten horen aan de ontroerde Zacharias: wees niet bang! De naam van het kind dat beloofd wordt is ‘Johannes’, dat betekent ‘God is genadig’. Hij is de voorloper van de Here Jezus. De beloofde Zaligmaker zal worden geboren! Een machtig antwoord uit de hemel op het gebed: God is genadig.

Mogelijk waren de gebeden om de kinderzegen bij dit hoog bejaarde echtpaar al jaren opgedroogd. Ze waren wat dit betreft uitgerekend, en uitgedacht, en uitgehoopt en uitgewerkt en misschien wel uitgehuild. Uitzichtloos, zeggen wij mensen dan.. maar niet bij God: juist dán komt de Here met deze gebedsverhoring. Zo komt de Here met zjn rijke Adventsantwoord op onze nood en ellende. Gelukkig, Advent: God is genadig!
Ds. Gert J. Röben