Meditatie 23-12-2022: KRIBBE EN KRUIS

Meditatie 23-12-2022: KRIBBE EN KRUIS

‘Want God had de wereld zo lief dat Hij zijn enige Zoon heeft gegeven, opdat iedereen die in Hem gelooft niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft.’ (Joh. 3:16)

Ik denk dat bovenstaande tekst één van de bekendste teksten uit de Bijbel is. Eigenlijk zit de hele inhoud van de Bijbel in deze ene tekst. Je zou er verschillende preken over kunnen schrijven, maar ik denk dat onderstaand verhaal deze tekst al voor een groot deel uitlegt.

“Lang geleden leefde er een koning die een heel groot koninkrijk regeerde. Deze koning was rechtvaardig, eerlijk, oprecht en had het beste voor met zijn onderdanen. Maar toch waren er onderdanen in dat koninkrijk die jaloers waren op die koning. Want die koning was de heerser over dat koninkrijk en had dus alles voor het zeggen. En dat wilden die jaloerse onderdanen ook wel. Nu moesten ze luisteren naar hun koning en hem gehoorzamen. En die koning regeerde op zo'n manier dat hij in alle beslissingen die hij nam het voordeel zocht voor zijn onderdanen. Maar toch, die onderdanen wilden het liever zelf voor het zeggen hebben. En wat deden ze, ze begonnen onrust te kweken onder het volk en verzamelden zo macht onder het volk om vervolgens een staatsgreep te plegen en de koning van zijn troon te stoten. Maar helaas voor deze mannen, ze hadden de macht van hun koning onderschat. De koning liet hen oppakken en gaf hen de doodstraf, want dat was de regel in dat land. In afwachting van de doodstraf waren ze vastgezet in de dodencel.
Terwijl die mannen in de dodencel verbleven kreeg de zoon van die koning met die mannen te doen. Hij stelde voor dat hij de doodstraf op zich zou nemen en dat die mannen dan vrijgesproken zouden worden. Alzo gebeurde.”

De zoon gaf zijn leven en de koning liet het uit liefde voor zijn onderdanen toe. Jezus gaf zijn leven en de Vader liet het uit liefde voor de wereld toe. Sterker nog, Hij gáf zijn eniggeboren Zoon. Hij gaf Hem aan de wereld om de rekening van de zonde te betalen. Om de wereld niet verloren te laten gaan.
Misschien denkt u nu wel dat de verkeerde meditatie is geplaatst, want past dit niet beter bij Goede Vrijdag dan bij Kerst? Maar Kerst en Goed Vrijdag zijn niet los van elkaar verkrijgbaar. Het ‘geven’ van God begon met Kerst, maar vond zijn volle uitwerking op Goede Vrijdag. Daar gaf het Kerstkind zijn leven voor u en voor mij. Maar we mogen ook al vooruit kijken naar Pasen: Jezus leeft! Dat is de Kerst- en de Paasboodschap in één. En daardoor mogen en kunnen ook wij eeuwig leven.
Er is wel een voorwaarde: ‘Opdat een ieder, die in Hem gelóóft, niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft’, lezen we. Het eeuwige leven vraagt geloof. Geloof in God, geloof in Jezus, geloof in dat kind in de kribbe én in die man aan het kruis. De vraag is dan alleen: Gelooft u dat? Gelooft u in Hem?

Gert Timmer