Lighthouse

Viering
27 maart 2022 is Lighthouse-Heerde van start gegaan.logo lighthouse
Dit zijn vieringen speciaal voor de jeugd en jonge gezinnen, maar uiteraard is iedereen welkom. De vieringen zijn laagdrempelig door de moderne taal en muziek en zijn daardoor ook ideaal om mensen uit je omgeving mee te nemen die niet naar een kerk gaan.
Tijdens de viering is er een band die zorgt voor de muzikale begeleiding van de samenzang, er is altijd een enthousiaste ‘host’ die zorgt voor een warm welkom, de viering aan elkaar praat en voor- en met ons in gebed gaat.
WAAR: De vieringen vinden plaats in de Johanneskerk
WANNEER: elke laatste zondag van de maand 14:30 uur

Waarom Lighthouse
Lighthouse is ontstaan vanuit het verlangen om huiskamers leeg te trekken en geen andere kerken.
Kom je uit een andere kerk en ben je nieuwsgierig, wees welkom! Maar nodig vooral ook zelf actief je (tiener) kinderen uit om mee te gaan.
Of die collega, buurman die worstelt, afgehaakt of juist zoekend is.
Dus, kom en breng iemand mee. Laten we samen huiskamers leegtrekken voor een ontmoeting met de Levende God!

Lighthouse, het engelse woord voor Vuurtoren.
Een vuurtoren geeft licht in het donker. Zo wil Jezus het Licht in ons leven zijn. Een baken in de storm, een richtpunt in ons leven.
Maar Hij roept ons ook op om het Licht door te geven aan de mensen om ons heen.

Aanbidding
In de viering is altijd veel ruimte voor aanbidding en samenzang.
Dit doen we in twee blokken met liederen. Dit zijn liederen van verschillende muzikanten. Maar ze hebben allemaal het zelfde doel: God aanbidden en Groot maken met muziek en onze stem.
Soms zijn de liederen bekend en makkelijk mee te zingen.
Maar soms is de keuze gemaakt een iets onbekender lied te zingen, ook om nieuwe muziek te leren.
Hiervoor hebben we op Spotify een playlist aangemaakt. Deze wordt elke maand aangevuld met nieuwe nummers, zodat iedereen tijdens de viering fijn kan meezingen.
De énige echte Lighthouse playlist is de vinden via deze LINK

Spreker
Tussen de twee zangblokken in, gaat altijd de Bijbel open.
Een inspirerende spreker duikt met ons een Bijbelgedeelte in en probeert in eigentijdse woorden hier uitleg aan te geven.
Dit kunnen ‘bekende’ sprekers uit het land zijn. Maar ook mensen uit onze eigen gemeente, die de sprekerstraining hebben gevolgd, zijn al eens de spreker geweest.
We proberen elke doelgroep aan te spreken tijdens de viering, soms kiezen we een speciale doelgroep: kinderen, tieners of jong-volwassenen.

Collectedoel
Aan het einde van elke viering is er een collecte, voor een zelfgekozen doel.
In 2022 hebben we €1000 over kunnen maken naar stichting Cain ( LINK ), speciaal voor hun schoon-water projecten.
Ook hebben we ruim 60 gevulde schoenendozen naar deze stichting gebracht, voor kinderen in de armste gebieden van de wereld

2023
Voor het jaar 2023 hebben we als collectedoel ‘Compassion’ gekozen. En speciaal voor de moeder-babyproject.
Elke 5 seconden sterft er een kind ergens op deze wereld. Dat zijn 6,3 miljoen kinderen per jaar. Daarvan zijn 5,3 miljoen kinderen tussen de nul en vijf jaar oud. Bijna de helft hiervan overlijdt zelfs in de eerste maand na de geboorte.

De hoogste sterftecijfers zijn die van de armste gebieden op deze wereld. Veel kinderen overlijden daar door oorzaken die te voorkomen zijn, Zoals complicaties bij de bevalling, ondervoeding, diarree en gebrek aan inentingen.

Door extreme armoede hebben moeders en baby’s vaak geen toegang tot goede basiszorg.
Het Moeder- en babyprogramma (onder de naam ‘Survival’) geeft kwetsbare moeders en kinderen een gezonde start.
Onder andere door:
- Toegang tot verloskundige hulp en gezondheidszorg
- Extra eten en voedingssupplementen
- Hygiëneproducten, dekens en andere benodigdheden voor de baby
- Bezoek aan huis bij de moeder
- Opleiding voor de moeder zodat zij een inkomen kan verdienen
- Bijeenkomsten op het Compassion-project ( LINK ) waar de moeder steun en vriendschap krijgt van andere moeders

Lighthouse-Heerde heeft een eigen Intragram-pagina. Hier wordt elke maand informatie gedeeld over de viering die gaat komen.
Maar er is ook altijd een korte terugblik op de viering die geweest is.
Volg ons voor de meest up-to-date informatie: lighthouse_heerde
Deze informatie wordt ook gedeeld in de mijn-kerk-app, in de speciale Lighthouse-groep.

Lighthouse-team
Er is een team van enthousiaste mensen betrokken bij Lighthouse.
De regiegroep bestaat uit: Herman en Lianne Niessink, Eline Hassink, Johan Blok en Geralde Mekelenkamp. Zij zijn samen verantwoordelijke voor de vieringen. Zij regelen sprekers, bespreken de lied keuze met de band en zorgen dat alles rond de vieringen geregeld wordt.
Daarnaast is er een groep mensen die hen daarbij helpt.

Lighthouse-crew.
Deze groep mensen helpt met het klaarzetten van alles voordat de band alles kan neerzetten.
Zij zitten in het welkom-team, zetten koffie/thee en delen dit na de viering uit. En ze helpen met opruimen.

Ook kunnen ze, na de viering, zorgen voor een luisterend oor of gebed als mensen daar behoefte aan hebben.
Wil jij ook bij deze leuke club mensen horen? Meld je aan
lighthouseheerde@gmail.com

Lighthouse-band
In januari 2023 zijn we gestart met onze eigen Lighthouse band.
Muzikaal talent uit onze eigen gemeente, maar ook daarbuiten, zorgt nu voor de begeleiding van de aanbidding en samenzang.
Dit klinkt echt super goed en we kijken uit naar nog meer van onze eigen band.
Mocht jij ook je talentien hiervoor in willen zetten? Schroom niet en zoek contact met iemand van het team.

Contact
Wij zijn vooral bereikbaar via Instagram of ons mailadres: lighthouseheerde@gmail.com.
Maar ook elke laatste zondag van de maand.
Wij zijn te herkennen aan onze blauwe team-shirtjes en de button met gevouwen handen.

logo lighthouse