Kerkenraad

Sinds 1 januari 2024 is de Hervormde gemeente Heerde niet langer ingedeeld in twee wijken. De wijken Noord en Zuid, zoals deze sinds circa 1980 bestonden, zijn samengevoegd tot één wijk.

De gedeelde kerkenraad is daarmee samengevoegd tot één ongedeelde kerkenraad. De algemene kerkenraad is door deze samenvoeging komen te vervallen.

De kerkenraad is verantwoordelijk voor de kerkdiensten, het bezoekwerk en de verdieping van het geestelijke leven van de gemeente.

De wijkkerkenraden zijn verantwoordelijk voor de kerkdiensten, het bezoekwerk en de verdieping van het geestelijke leven van de gemeente. De taken van de algemene kerkenraad zijn vastgelegd in de kerkorde, de eigen plaatselijke regeling en ons beleidsplan.

De algemene kerkenraad doet in grote lijnen het volgende:
  • Het bepalen en vastleggen van de modaliteit/identiteit van de gemeente en het naar aanleiding daarvan toetsen van gebruiken (o.a. gebruik Bijbelvertalingen en liederenbundels).
  • Het opstellen van het rooster van kerkdiensten.
  • De vermogensrechtelijke aangelegenheden en het bepalen van de hoofdlijnen van het financiele beleid.
  • De rechtspositie van de predikanten en de gesalarieerde medewerkers.
  • Het opstellen van de plaatselijke regeling.
  • Het opstellen van een 4-jaarlijks beleidsplan.
  • Het onderhouden van interkerkelijke contacten.
  • De coordinatie van gemeentebrede activiteiten, met inbegrip van de communicatievormen (o.a. kerkblad, website).
  • De instelling van ondersteunende raden en commissies, en benoeming van de leden daarvan.
  • Het houden van gezamenlijke ambtsdragervergaderingen en gemeenteavonden.

Missie en Visie Beleidsplan

De kerkenraad is via email te bereiken via emailadres: kerkenraad@hervormdheerde.nl

De kerkenraad is samengesteld uit de volgende ambten:

Bijstand pastoraat in vacaturetijd:
·        Ds. Bert Lammers

Bijstand ouderenpastoraat
·        Kerkelijk werker Gert Timmer

Voorzitter:
·        Egbert van der Steege

Scriba:
·        Tamara Nijhof
·        Daniel Poll Jonker

Ouderlingen (hyperlink naar de pagina met de samengevoegde ouderlingen van de “oude” wijken noord en zuid. Zie volgende pagina voor opzet.)

Diakenen (Hyperlink naar de pagina van diaconie)

Kerkrentmeesters: (hyperlink naar pagina van de kerkrentmeesters)

Overige taken:

Notulist: Wilma den Hartog